Podstawy analizy

8 maja, 2015 Posted by User WP

Statystyka to nie tylko bazy danych GUS, badania społeczne, czy ewaluacje prowadzone w związku z ogromną liczbą prowadzonych w Polsce projektów unijnych. Statystyka jest bardzo przydatnym narzędziem pomagającym przedsiębiorcom i zarządzającym w podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych. Badania marketingowe, badania rynku i badania opinii to podstawa właściwego funkcjonowania firmy. Bez zapewnianych przez nie danych i analiz, bardzo trudno jest budować strategię rozwoju przedsiębiorstwa. Dzięki nim można dowiedzieć się przede wszystkim o tym, jak kształtują się tendencje na rynku, przez co łatwiej określić, np. w jakiej dziedzinie należy inwestować, a z jakiej się wycofać.

Zakres tematyczny badań

Tematyka badania rynku jest w zasadzie ogromna. To nie tylko badania samego rynku, ale też klienta, produktu, marki. Analizując rynek można badań jego strukturę, segmentację rynkową, konkurencję, ceny, strategie marketingowe. W badaniach produktu liczą się przede wszystkim opakowania, oceny jakości samego produktu, oceny form dystrybucji. W badaniach klienta chodzi przede wszystkim o satysfakcję klientów, ich lojalność, ale i badanie preferencji zakupowych potencjalnych konsumentów i dokładne określenie grup docelowych. Badania marki to m.in. kapitał marki, jej rozpoznawalność, szum medialny i reklama.
Różnorodność dotyczy także metod i technik badawczych. Bardzo często poleca się tajemniczego klienta, ale nie jest to jedyna dostępna metoda. Standardowo, można użyć ilościowych, jak badania telefoniczne, badania internetowe, ankiety papierowe, ankiety wspomagane komputerowo, bądź jakościowych, jak zogniskowane wywiady grupowe, indywidualne wywiady pogłębione, studia przypadku. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony, dlatego należy rozważnie dopasowywać je do wybranego wcześniej zakresu tematycznego, jaki chcemy zbadać.

Badania szumu medialnego i reklamy jako przykład badań rynku

Znakiem czasów jest wysoki poziom rozwinięcia mediów społecznościowych. Można dzięki ich użyciu przez firmę wiele zyskać, ale też i wiele stracić, ponieważ jedno nieostrożne „polubienie”, czy „udostępnienie” może zakończyć się wysypem negatywnych komentarzy, błyskawicznie rozchodzących się w Internecie. Media społecznościowe to miejsce, gdzie przeniósł się tzw. marketing szeptany. Dlatego należy badać szum medialny nie tylko pod kątem tradycyjnych mediów, ale też internetowych i portali społecznościowych.
Badania reklamy to narzędzie, które pozwala na tworzenie skuteczniejszej i bardziej precyzyjnej kampanii marketingowej. Oprócz negatywnych komentarzy w Internecie nie ma nic gorszego niż niewłaściwie zorganizowana kampania promocyjna. Dlatego zainwestujmy w badania reklamy w każdym kanale, jakim jest ona dystrybuowana (telewizja, radio, Internet, reklama outdoorowa). Dzięki badaniom reklamy nie tylko zoptymalizujemy wydatki lepiej oceniając do kogo one trafiają i skuteczniej komunikując się z potencjalnymi i obecnymi klientami, ale też ocenimy wpływ reklamy na świadomość marki u odbiorców.

Atuty badań ilościowych

23 kwietnia, 2015 Posted by User WP

Badania ilościowe, umożliwiające wnioskowanie statystyczne, są jednymi z najczęściej prowadzonych projektów badawczych. Dzięki nim możliwe jest precyzyjne określenie wymiernych aspektów zjawisk, czy rozpoznanie ewentualnych związków przyczynowo-skutkowych. Jedną z najpopularniejszych metod przeprowadzenia badania ilościowego jest wywiad telefoniczny (CATI – Computer Assisted Telephone Interviewing). Dość często stosuje się też ankiety internetowe (CAWI – Computer Assisted Web Interviewing), tradycyjne ankiety (PAPI – Paper and Pencil Interviewing) i ankiety face to face wspomagane komputerowo (CAPI – Computer Assisted Personal Interviewing). Każda z tych metod może zostać wykorzystana w różnorodnych projektach, takich jak badania marketingowe, badania rynku, badania opinii, badania rynku pracy, sondaże, ewaluacje. Metoda badania telefonicznego jest najszybszą z wcześniej wymienionych. Jest też relatywnie tania. CATI zapewnia również wysoki stopień kontroli nad jakością materiału badawczego.

Stopień responsywności w badaniach telefonicznych CATI

Podobnie, jak w przypadku reklam, również w dziedzinie badań występują problemy związane z niechęcią odbiorców do poświęcenia czasu na wysłuchanie przekazu. W badaniach ilościowych potrzebne są natomiast wypowiedzi setek a nawet tysięcy osób. W celu jak najmniejszego obciążenia czasowego potencjalnego uczestnika, a także zapewnienia mu komfortowych warunków wypełniania ankiety, najbardziej optymalne jest właśnie CATI. Każda z firm badawczych sama opracowuje najlepszą procedurę postępowania w zakresie zachęcania uczestników do wzięcia udziału w badaniu, istnieją też oczywiście standardy wypracowane przez zrzeszenia firm badawczych. Kluczowe wydają się być: przeszkolenie ankieterów, właściwy dobór numerów telefonów, krótki, ciekawy kwestionariusz, doskonała jakość techniczna połączeń. W celu podniesienia stopnia responsywności na każdy numer z bazy danych dzwoni się kilka razy. Dość często potencjalni respondenci odmawiają udziału, ponieważ zadzwoniono do nich w niedogodnym czasie. Dlatego standardem jest proponowanie dogodnego terminu, w różnych dniach tygodnia i o różnych porach. Stosuje się również drobne upominki, takie jak długopisy czy smycze z logo. Istnieje też możliwość wcześniejszego wysłania drogą mailową zawiadomienia o badaniu bądź też skorzystania z opcji powiadomienia w mediach lokalnych i regionalnych.

Obsługa techniczna badań CATI

Do przeprowadzenia procesu badawczego przy pomocy metody ankiet telefonicznych potrzebny jest system badawczy do badań telefonicznych. Na rynku istnieją rozwiązania oparte o open source, a więc darmowe, jak i komercyjne, wysoko wyspecjalizowane. Dzięki takim systemom użytkownicy posiadają możliwość logicznego skonstruowania formularza ankiety, zarządzania bazą numerów, zarządzania ankieterami, ograniczania do minimum możliwości wystąpienia błędów i braków danych dzięki filtrom logicznym i walidatorom. Najnowocześniejszym rozwiązaniem komercyjnym oferowanym w Polsce jest opracowany przez firmę Biostat z Rybnika CATI-System. Oprogramowanie do CATI to pełen zakres usług technicznych gwarantowanych przez specjalistów z dziedziny IT i analizy danych. Dzięki zakupowi określonej licencji klienci otrzymują konta administracyjne i możliwość tworzenia kont ankieterów. Jako administratorzy tworzą ankiety, sprawdzają statystyki, eksportują wyniki, a także kontrolują pracę poszczególnych ankieterów i edytują posiadane bazy danych. Ponieważ system jest zintegrowany z oprogramowaniem VoIP zoptymalizowany jest też sam proces dzwonienia do respondentów. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego oprogramowania zorganizowanie badania telefonicznego i jego prawidłowa realizacja są znacznie prostsze, mniej czaso- i kosztochłonne i co najważniejsze – bardziej przyjazne nie tylko dla organizatora badania, ale i dla respondenta.

Badania opinii pracowników

27 maja, 2013 Posted by User WP

badania statystycznePomiędzy wszystkimi najbardziej istotnymi elementami prowadzenia działalności gospodarczej musimy wyróżnić przede wszystkim stałe przeprowadzanie badań satysfakcji pracowników, bowiem jest to element, który w bezpośredni sposób będzie wywierał wpływ na jakość oraz efektywność wykonywanej przez nich pracy. Dlatego też odpowiednie badania, a w następnej kolejności działania oparte na ich wynikach powinny być tutaj przeprowadzane w miarę regularnie, dzięki czemu można będzie na bieżąco monitorować poziom zadowolenia pracowników, oraz stale wpływać na jego wzrost.

Tym samym zaś będziemy dokładali wszelkich starań do tego, aby praca całego przedsiębiorstwa stawała się coraz bardziej efektywna, a to z kolei przecież bardzo ważna kwestia. Należy tutaj jednak zwrócić szczególną uwagę na fakt iż badania opinii pracowników powinny być przeprowadzane z zastosowaniem odpowiednich po temu metod, toteż samodzielne ich realizowanie nie zawsze zapewni nam możliwość osiągnięcia takich samych efektów. Warto tutaj skorzystać z wiedzy i doświadczenia w tej kwestii, jakie posiadać będzie odpowiednia agencja badawcza, czyli trzeba po prostu skorzystać z jej usług. Chodzi nam przede wszystkim o to, iż agencje badawcze, posiadają stosowną wiedzę w celu przeprowadzania tego rodzaju badań opinii pracowników, a co za tym idzie, wyniki z całą pewnością będą bardziej wiarygodne i prawdziwe niż w przypadku samodzielnego przeprowadzania tego rodzaju badań. Jednym słowem warto tutaj pamiętać o przeprowadzaniu tego typu badań w miarę regularnie, aby dzięki temu posiadać obraz tego w jakich nastrojach znajdują się zatrudnieni pracownicy, co rzecz jasna można będzie wykorzystać do

Agencja badawcza

11 stycznia, 2013 Posted by User WP

agencja badawczaMusimy także powiedzieć nieco więcej o sobie i o swojej misji. Agencja badawcza SZR Spólnota powstała bardzo dawno, bowiem już w roku 2003 zarejestrowaliśmy działalność gospodarczą, i rozpoczęliśmy prace badawcze, z zakresu badań statystycznych, na rzecz instytucji naukowych. Bardzo szybko jednak, poszerzyliśmy zakres działalności o obsługę klientów biznesowych, którzy coraz częściej wyrażali zapotrzebowanie na tego rodzaju badania, skierowane przede wszystkim do poprawy zarządzania produktem oraz wizerunkiem firmy w oczach klienta i na rynku ogólnym.

W tym samym czasie na rynku zaczęły się pojawiać kolejne tego typu agencje badawcze, w związku z czym zmuszeni byliśmy niejako do ostrej konkurencji, która przyczyniła się do szybkiego rozwoju naszej firmy. Zaczęliśmy systematycznie poszerzać zakres naszej oferty, do której niebawem dołączyły nowoczesne badania fokusowe, oraz analiza danych. Oczywiście w dalszym ciągu statystyka i wszystkie kwestie związane z badaniami statystycznymi, były najważniejsze, wręcz priorytetowe w naszej działalności. Z biegiem czasu jednak, zarówno badania fokusowe, jak i analizy danych, czy też opracowywanie baz danych, zaczęło stawać się równoprawną częścią naszej oferty, co oczywiście było wynikiem trendów na rynku, i wzmożonego zapotrzebowania na tego typu usługi.

Wobec tego, zainwestowaliśmy w trzy nowoczesne fokusownie, które na chwilę obecną pod względem warunków do przeprowadzania badań fokusowych, należą do czołówki europejskiej, zaś w kraju nie mają najmniejszej konkurencji.

Obecnie, jesteśmy firmą o długiej tradycji, i wielu sukcesach w działalności badawczej, wobec czego można powiedzieć, iż agencja badawcza SZR Spólnota, to jedna z najlepszych firm w tej branży w całym kraju, dysponująca wyjątkowo dobrymi możliwościami, obsługująca setki klientów z całego kraju, jak również z zagranicy.