Produkty szybkozbywalne

26 listopada, 2015 Posted by User WP

Produkty codziennego użytku, zaspokajające podstawowe potrzeby oraz szybkozbywalne produkty należą do branży FMCG. Wyróżniamy wśród nich: alkohol, tytoń, kosmetyki, artykuły spożywcze itp. Charakteryzują się one zarówno wysoką konkurencją, jak również dużą liczbą klientów. Koszty produkcji są niskie, a co za tym idzie – mnogość marek jednego produktu na półkach sklepowych. Myli się ten, kto uważa, że wejście na owy rynek jest łatwe. Duża liczba konkurentów utrudnia już sam start. Trzeba ponieść ogromne koszty marketingowe, aby się przebić ze swoim produktem. Podsumowując, im lepszy PR firmy, tym większy sukces.

Pozycję rynkową danej firmy nie ustalają już tylko ceny. Obecnie nie wystarczająca staje się również promocja czy udoskonalanie usług. Owe czynniki są bardzo ważne, lecz już niewystarczające. Najważniejszym, bowiem, jest zadowolony klient i jego opinia. Oczekiwania odbiorców ciągle rosną, co wiąże się z udoskonalaniem metod sprzedaży.

Oczekiwania klientów

Oczekiwania klientów koncentrują się wokół wysokiego poziomu obsługi oraz wartości dodanych, wiążących się z dodatkowymi usługami. Nierzadko o wyborze danego produktu decydują szczegóły, które powodują wybór danego produktu. Aby firma mogła odnieść oczekiwany sukces na rynku, ważne jest aby zadowolić klienta. W tym celu przeprowadza się badania rynku FMCG. Dzięki owym badaniom, firma poznaje swoje mocne, ale też słabe strony. Dowiaduje się o możliwościach, jakie może wykorzystać.

Badania rynku FMCG

Dzięki badaniom rynku FMCG wyniki prowadzonych projektów są wykorzystywane bezpośrednio przez przedsiębiorstwa do budowania, weryfikacji oraz wdrożenia strategii działania na rynku FMCG. Służą one również do kreowania lub kontroli efektywności marketingowych instrumentów, które zostały zastosowane podczas badania. Ważne jest, aby dostarczyć klientom rzetelnych informacji płynących z rynku i o rynku.

W procesie badawczym wykorzystywane są zarówno metody jakościowe jak i ilościowe zbierania danych. Działania wykwalifikowanego zespołu badawczego powinny był jak najbardziej transparentne, aby nie wpływać na wyniki i spełniać oczekiwania postawione przez wymagających klientów. Otrzymane wyniki powinny być rzetelne, aby informacje rynkowe były niezbędne w podejmowaniu kluczowych decyzji związanych zarówno z rozwojem firmy jak i jej działalnością na rynku.

Tajemniczy Klient

23 listopada, 2015 Posted by User WP

Badanie Mystery Shopping przyniesie korzyści Twojej firmie!

Profesjonalna obsługa klienta stanowi konieczny warunek sukcesu firmy działającej zwłaszcza w sektorze usługowym. W celu weryfikacji jej jakości, świetnie sprawdza się metoda badawcza Mystery Shopping.

Na czym polega badanie Mystery Client?
Tajemniczy klient jest osobą, która pojawia się w punkcie obsługi klienta danej placówki, a następnie dokonuje dokładnej obserwacji pracy personelu, a także ocenia takie kwestie jak czystość wnętrza, sposób ekspozycji towaru, czy też relacje interpersonalne na linii sprzedawca-klient.

Badanie Mystery Client przebiega wedle wcześniej ustalonego scenariusza, który uwzględnia między innymi poszczególne etapy jego realizacji, czas prowadzenia pojedynczego audytu, a także treść i kolejność zadawanych obsłudze sklepu pytań. W badaniach Mystery Shopping wykorzystywana jest także standaryzowana ankieta, która służy tajemniczemu klientowi do oceny poszczególnych elementów.

Sposób prowadzenia badania
Jeszcze do niedawna audytorzy zapisywali dane i wnioski z dokonywanych obserwacji wyłącznie w sposób tradycyjny, wykorzystując w tym celu papierową ankietę.

Obecnie istnieje już możliwość posiłkowania się tego typu sprzętem jak smartphony czy tablety, które służą do wypełniania formularzy online. Dzięki takiemu rozwiązaniu, przebieg badania znacznie zyskuje na wiarygodności. Pracownikom obsługi danej placówki jest się dzięki temu trudniej zorientować, że ich praca podlega obserwacji przez audytora.

Firmy badawcze wykorzystują w trakcie badań metodą Mystery Client zaawansowany technologicznie CATI-system, który umożliwia przesyłanie do klienta sporządzonej dokumentacji z badania. Może ona przybierać różnorodną postać – tekstową, graficzną oraz audiowizualną. Jest to także sposób kontroli pracy audytorów, gdyż są oni zobligowani dostarczać administratorowi panelu CATI-System paragony z dokonanych zakupów.

Podgląd procesu badawczego
Używany w ramach badań metodą Mystery Shopping Cati-System, pozwala klientom na kontrolę przebiegu oraz stopnia realizacji badania, a także zapewnia dostęp do panelu statystyk oraz planowanego harmonogramu wizyt.

Menedżer może także przeglądać oceny udzielane poszczególnym placówkom w sieci, a w razie potrzeby dokonywać ich reklamacji. Raport z przeprowadzonych obserwacji stworzony z użyciem CATI-System, przyjmuje postać plików obsługiwanych przez aplikacje pakietu MS Office.

Jak dobiera się tajemniczych klientów do badań?
Aby przebieg badania mógł przebiegać w sposób całkowicie naturalny, należy dobierać w sposób przemyślany osoby audytorów. W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej powinny być więc weryfikowane ich predyspozycje osobowościowe, a po przeszkoleniu również wiedza z zakresu specyfiki konkretnego badania.

Istotną kwestię stanowi upodobnienie audytorów do typowego klienta określonej placówki. Rozważane są więc takie kwestie jak ubiór, płeć, wiek oraz osobowość tajemniczego klienta. Tym samym możliwe staje się uzyskiwanie wiarygodnych danych, gdyż pracownicy obsługi klienta nie są w stanie zorientować się, że są poddawani kontroli.

Na zakończenie:
Jeżeli zatem pragniesz uzyskać wiedzę na temat jakości obsługi klienta w Twojej firmie, wówczas warto abyś zdecydował się zamówić usługę badania Mystery Client. Dzięki wdrożeniu uzyskanych w toku badania rekomendacji, zyskasz znaczącą przewagę konkurencyjną.

Marketing farmacji w Polsce

27 października, 2015 Posted by User WP

Włączając telewizor na dłużej niż 10 minut nie sposób nie natknąć się na reklamę produktu z szerokiej gamy aptecznego asortymentu. Podobnie dzieje się w radio. Marketing farmaceutyczny stoi na bardzo wysokim poziomie. W tych warunkach budowanie strategii marketingowej stanowi zadanie wymagające chirurgicznej wręcz precyzji.

Badania marketingowe farmacja, badacze i rynek

Planując wprowadzenie produktu na ten bogaty rynek należy poznać konkurencję. Zdrowie jest aktualnie jedną z najważniejszych trosk dnia codziennego, dlatego popyt na produkty jest relatywnie duży. Ważną wiedzę stanowi fakt, że na udział danego leku w sprzedaży wpływ mają także farmaceuci, którzy mają możliwość bezpośredniego wpływania na wybory konsumentów – dlatego, planując badanie rynku, które powinno poprzedzać stworzenie koncepcji marketingowej, warto wziąć pod uwagę także tę grupę. Wykonywanie stosownych badań rynku stanowi element strategii każdej dużej marki – często wręcz istnieje w firmie odrębny dział, zajmujący się researchem. Warto jednak zainwestować w zewnętrzną firmę badawczą, której świeże spojrzenie pomoże zobiektywizować badanie.

Metody badań rynku farmaceutycznego

W przypadku chęci zapoznania konsumentów z nowym produktem warto zaprosić ich do rozmowy i wspólnie z nimi opracować właściwą metodę sprzedaży. W tym celu najlepiej zastosować metodę zogniskowanego wywiadu grupowego (ang. Focus Group Interview), która pomoże uwypuklić określone przyzwyczajenia respondentów, a także umożliwi obserwowanie reakcji na wprowadzaną nowość. Analiza uzyskanych danych stanowi kolejny etap tego rodzaju badania. Kiedy jednak zależy nam na zbadaniu efektywności kampanii reklamowej lub rozpoznawalności produktu należy sięgnąć po ilościowe metody badawcze – z ankietyzacją na czele. Standaryzowane wywiady ilościowe stanowią liczbową odpowiedź na pytania badawcze, która w miarę analizy ujawnia określone trendy i zależności. Ten typ badań sprawdza się szczególnie korzystnie w przypadku produktów leczniczych wydawanych na receptę.

Optymalny wzorzec

Zoptymalizowanie badania marketingowe farmacja wymaga zastosowania zarówno metod jakościowych, jak ilościowych – w ten sposób liczbowe dane uzyskują wyjaśnienie w zdiagnozowanych za pośrednictwem jakościowych metod postaw i motywacji. Fachowe opracowanie analizy zmierza do udzielenia odpowiedzi na konkretne pytania badawcze – następnie formułuje się rekomendacje na przyszłość, które wspomagają proces powstawania strategii sprzedaży i promocji, tak ważnej dla każdego przedsiębiorstwa.

Zmiany w formie prowadzenia dokumentacji medycznej – 2017 rok

8 lipca, 2015 Posted by User WP

Zmiany w formie prowadzenia dokumentacji medycznej przewidywane na 2017 rok dotyczyć będą digitalizacji zbieranych danych. Od sierpnia 2017 stanie się to obowiązkową praktyką podmiotów świadczących usługi medyczne. Wprowadzenie e-dokumentacji to proces, którego realizację należy rozpocząć odpowiednio wcześniej: jak wynika z doświadczeń jednostek, które już wprowadziły u siebie EDM, na całkowite „przestawienie się” potrzeba około roku. Chcąc uniknąć ewentualnego zastoju w terminie planowanego wprowadzenia obowiązku korzystania z elektronicznej dokumentacji medycznej warto wcześniej rozpocząć proces oswajania się z nową formą dokumentowania.

Do wprowadzenia w jednostce świadczącej usługi medyczne elektronicznej dokumentacji medycznej niezbędne okaże się specjalistyczne oprogramowanie. Firmy zajmujące się dostarczaniem software’u zamieszczają w swojej ofercie propozycje skierowane do podmiotów zainteresowanych EDM. Tworzone aplikacje różnią się między sobą w zależności od producenta, ale istnieje kilka łączących je aspektów. Wszystkie formy oprogramowania do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej muszą uwzględniać:

  • bezpieczny dostęp do informacji medycznych i danych osobowych pacjentów;
  • rejestrację historii zmian wraz z informacjami o autorach zmian;
  • umożliwianie selektywnego dostępu do gromadzonych informacji;
  • zabezpieczenie przed uszkodzeniem lub utratą zbieranych informacji;
  • dostępność pisemnej postaci zbieranej dokumentacji.

Jak widać, najważniejszym elementem rozwiązania, jakim jest oprogramowanie EDM jest kwestia bezpieczeństwa. Związane z nią zagadnienia muszą zostać wzięte pod uwagę podczas tworzenia odpowiedniego oprogramowania.

Aplikacja Medfile

Znana ze współpracy z rynkiem medycznym firma Biostat także wprowadziła do swojej oferty oprogramowanie umożliwiające prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej. Twórcy aplikacji Medfile potraktowali kwestę bezpieczeństwa jako priorytetową, realizując ją dwutorowo. Po pierwsze zatroszczono się o zachowanie poufnego charakteru gromadzonych danych, stosując zabezpieczenia weryfikacyjne w celu zagwarantowania ochrony EDM z dostępem jedynie dla upoważnionych do tego osób. Po drugie, istotne było zabezpieczenie danych przed ewentualną awarią sprzętu komputerowego, w trakcie której mogłyby ulec uszkodzeniu lub zniszczeniu. W tym celu zastosowano automatyczny moduł tworzący kopię zapasową gromadzonych danych na zewnętrznym serwerze – skąd będzie można odzyskać dane w przypadku wspomnianej awarii.

Elektroniczna dokumentacja medyczna prowadzona przy pomocy Medfile to między innymi możliwość umawiania wizyt, wypisywania skierowań i recept – funkcjonalności wspierające pracę rejestratorów medycznych. Oprócz tego dzięki wielodostępowi oprogramowanie Medfile wspiera jednocześnie zarówno pracę lekarzy i pielęgniarek, jak i księgowych. Ciekawostkę stanowi możliwość załączenia pliku graficznego (zdjęcia) do elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta. Dzięki pracy w chmurze oprogramowanie automatycznie aktualizuje się do najnowszej dostępnej wersji.

Dostęp do EDM jest możliwy na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu ze zaktualizowaną przeglądarką – może to wpłynąć na znaczne ograniczenie interwencji osób trzecich w przebieg wizyty w gabinecie lekarskim – ten aspekt elektronicznej dokumentacji medycznej z pewnością spotka się z uznaniem ze strony pacjentów.