Rozwój firmy wiąże się z posiadaniem planu rozwojowego, który będzie w pełni odpowiadał realiom rynku, a także posiadanym umiejętnością i możliwości – ogólnie rzecz ujmując: zasobom. Badania ankietowe pozwolą na zapoznanie się z potrzebami i oczekiwaniami konsumentów w konkretnych kwestiach. Dobór metody badawczej powinien koncentrować się na właściwym jego dobraniu uwzględniając przy tym odbiorców badania, a także założone cele badawcze.
Ankietowany może czuć się dobrze
W procesie globalizacji świata Internet staje się środkiem, za pomocą którego można pozyskiwać bardzo ważne informacje oraz w szybki sposób wymienić się opiniami z innymi osobami. Biorąc pod uwagę wykorzystanie Internetu w badaniach ankietowych należy podkreślić, iż pozwala on na:
- dotarcie do grupy młodych odbiorców;
- pozwala na zadawanie osobistych pytań;
- eliminuje efekt społecznych oczekiwań.
Dbać o ankietowanego to zachować dyskrecję
Efekt społecznych oczekiwań polega na odpowiadaniu na pytania tak, aby pokazać swoją osobę w jak najlepszym świetle. Co prawda odpowiedzi te nie pokrywają się z konkretnymi zachowaniami czy poglądami respondenta, ale są zgodne z powszechnie uznanymi normami. Uzyskanie takiej wiedzy nie jest zbytnio przydatne, dlatego w celu uzyskania prawdziwych informacji rekomenduje się wykorzystanie internetowej metody CAWI, która:
- zwiększa komfort ankietowanego;
- wzmacnia poczucie anonimowości;
- nie wystawia ankietowanego na bezpośrednią ocenę.
Co świadczy o efektywności CAWI?
Badanie ankietowe przeprowadzane metodą CAWI może być realizowane za pomocą panelu konsumenckiego, gdzie respondenci mają szansę odpowiadać na pytania, a przy tym obejmowani są pakietem motywacyjnym. Pakiet ten polega na zbieraniu punktów za wypełnioną ankietę, które można wymienić po uzyskaniu odpowiedniej sumy na odpowiadające im przedmioty materialne. A przy tym za atuty metod internetowych można uznać:
- łatwość wypełniania kwestionariusza;
- szybkość analizy wyników;
- utrzymanie kontroli nad przebiegiem badania;
- podtrzymanie logicznego ciągu pytań.
Pozyskane dane mogą pomóc w rozwoju
Metody takie jak technika CAWI pozwalają na wykorzystanie Internetu w celu polepszenia swojego wizerunku i wzmocnienia pozycji na rynku, a także tworzenia strategii rozwojowej z cyklicznym monitorowaniem opinii odbiorców. W kontekście tej metody badawczej można zauważyć, iż badania ankietowe mogą być przeprowadzane w szybki sposób przy czym uzyskane wyniki będą nadal wiarygodne.