W każdej aptece znajduje się co najmniej kilkaset preparatów na różne dolegliwości. Wiele z nich to jedna i ta sama substancja lecznicza kryjąca się pod różnymi nazwami produktowymi. Wiedzą o tym producenci, lekarze, farmaceuci i część pacjentów. Niestety duży odsetek klientów aptek zupełnie nie interesuje się składem kupowanych leków, a wybiera je na podstawie znanej nazwy, charakterystycznego logo lub wyglądu opakowania. Tym samym znając gusta konkretnych klientów łatwo można kreować ich preferencje zakupowe.
Badania marketingowe leków
Dzięki badaniom marketingowym można poznać preferencje klientów dotyczące wyglądu, ceny, jakości czy dodatkowych usług związanych z produktem. Informacje otrzymane w ten sposób wykorzystuje się do kolejnych odsłon produktów. Można to zauważyć chociażby przyglądając się rozwojowi marek samochodów czy sprzętu AGD. Dzięki opiniom klientów pojawiają się nowe kolory w puli barw producenta, dodawane są nowe funkcje albo zmieniany ogólny design.
W ten sposób producenci spełniają kolejne życzenia klientów, a przez to liczą na wyższe zyski ze sprzedaży. Podobnie działają badania marketingowe leków. Wprawdzie trudno jest prosić badanych o określenie dawki substancji leczniczej w preparacie, niemniej jednak informacje dotyczące formy leku, wielkości i kolorystyki opakowania czy ilości leku w opakowaniu to informacje, które warto zebrać od użytkowników.
Jak wykorzystać badania marketingowe leków?
Przeglądając odpowiedzi udzielane przez potencjalnych klientów można wyciągnąć wnioski korzystne dla firmy produkującej wybrany środek. I tak np. odpowiedzi na pytania dotyczące formy leków sprawiają, że producent może zamienić dużą, gorzką pigułkę w niewielką kapsułkę, którą łatwo połknąć, albo w musującą tabletkę, po którą sięgnie każdy niezależnie od wieku. Taka niewielka zmiana może sprawić, że znacznie wzrośnie sprzedaż leku w konkretnych grupach wiekowych lub społecznych. Dodatkowym atutem badań rynku farmaceutycznego jest określenie grup docelowych pacjentów, którzy najczęściej sięgają po badane medykamenty. Dzięki tej wiedzy można stworzyć kampanie marketingowe skierowane do bardzo konkretnego klienta.
Badania marketingowe leków są skomplikowane i drogie, niemniej jednak dla producentów leków bardzo opłacalne. Tworząc produkt skierowany do konkretnej grupy klientów można liczyć, że będą oni sięgać po niego znacznie chętniej niż po podobny lek produkowany przez konkurencję. Wzmocnienie leku skuteczną i skierowaną do odpowiedniej grupy społecznej reklamą będzie dodatkowo sprzyjało powiększeniu zysków pochodzących ze sprzedaży badanego preparatu.