Włączając telewizor na dłużej niż 10 minut nie sposób nie natknąć się na reklamę produktu z szerokiej gamy aptecznego asortymentu. Podobnie dzieje się w radio. Marketing farmaceutyczny stoi na bardzo wysokim poziomie. W tych warunkach budowanie strategii marketingowej stanowi zadanie wymagające chirurgicznej wręcz precyzji.
Badania marketingowe farmacja, badacze i rynek
Planując wprowadzenie produktu na ten bogaty rynek należy poznać konkurencję. Zdrowie jest aktualnie jedną z najważniejszych trosk dnia codziennego, dlatego popyt na produkty jest relatywnie duży. Ważną wiedzę stanowi fakt, że na udział danego leku w sprzedaży wpływ mają także farmaceuci, którzy mają możliwość bezpośredniego wpływania na wybory konsumentów – dlatego, planując badanie rynku, które powinno poprzedzać stworzenie koncepcji marketingowej, warto wziąć pod uwagę także tę grupę. Wykonywanie stosownych badań rynku stanowi element strategii każdej dużej marki – często wręcz istnieje w firmie odrębny dział, zajmujący się researchem. Warto jednak zainwestować w zewnętrzną firmę badawczą, której świeże spojrzenie pomoże zobiektywizować badanie.
Metody badań rynku farmaceutycznego
W przypadku chęci zapoznania konsumentów z nowym produktem warto zaprosić ich do rozmowy i wspólnie z nimi opracować właściwą metodę sprzedaży. W tym celu najlepiej zastosować metodę zogniskowanego wywiadu grupowego (ang. Focus Group Interview), która pomoże uwypuklić określone przyzwyczajenia respondentów, a także umożliwi obserwowanie reakcji na wprowadzaną nowość. Analiza uzyskanych danych stanowi kolejny etap tego rodzaju badania. Kiedy jednak zależy nam na zbadaniu efektywności kampanii reklamowej lub rozpoznawalności produktu należy sięgnąć po ilościowe metody badawcze – z ankietyzacją na czele. Standaryzowane wywiady ilościowe stanowią liczbową odpowiedź na pytania badawcze, która w miarę analizy ujawnia określone trendy i zależności. Ten typ badań sprawdza się szczególnie korzystnie w przypadku produktów leczniczych wydawanych na receptę.
Optymalny wzorzec
Zoptymalizowanie badania marketingowe farmacja wymaga zastosowania zarówno metod jakościowych, jak ilościowych – w ten sposób liczbowe dane uzyskują wyjaśnienie w zdiagnozowanych za pośrednictwem jakościowych metod postaw i motywacji. Fachowe opracowanie analizy zmierza do udzielenia odpowiedzi na konkretne pytania badawcze – następnie formułuje się rekomendacje na przyszłość, które wspomagają proces powstawania strategii sprzedaży i promocji, tak ważnej dla każdego przedsiębiorstwa.