Statystyka to nie tylko bazy danych GUS, badania społeczne, czy ewaluacje prowadzone w związku z ogromną liczbą prowadzonych w Polsce projektów unijnych. Statystyka jest bardzo przydatnym narzędziem pomagającym przedsiębiorcom i zarządzającym w podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych. Badania marketingowe, badania rynku i badania opinii to podstawa właściwego funkcjonowania firmy. Bez zapewnianych przez nie danych i analiz, bardzo trudno jest budować strategię rozwoju przedsiębiorstwa. Dzięki nim można dowiedzieć się przede wszystkim o tym, jak kształtują się tendencje na rynku, przez co łatwiej określić, np. w jakiej dziedzinie należy inwestować, a z jakiej się wycofać.
Zakres tematyczny badań
Tematyka badania rynku jest w zasadzie ogromna. To nie tylko badania samego rynku, ale też klienta, produktu, marki. Analizując rynek można badań jego strukturę, segmentację rynkową, konkurencję, ceny, strategie marketingowe. W badaniach produktu liczą się przede wszystkim opakowania, oceny jakości samego produktu, oceny form dystrybucji. W badaniach klienta chodzi przede wszystkim o satysfakcję klientów, ich lojalność, ale i badanie preferencji zakupowych potencjalnych konsumentów i dokładne określenie grup docelowych. Badania marki to m.in. kapitał marki, jej rozpoznawalność, szum medialny i reklama.
Różnorodność dotyczy także metod i technik badawczych. Bardzo często poleca się tajemniczego klienta, ale nie jest to jedyna dostępna metoda. Standardowo, można użyć ilościowych, jak badania telefoniczne, badania internetowe, ankiety papierowe, ankiety wspomagane komputerowo, bądź jakościowych, jak zogniskowane wywiady grupowe, indywidualne wywiady pogłębione, studia przypadku. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony, dlatego należy rozważnie dopasowywać je do wybranego wcześniej zakresu tematycznego, jaki chcemy zbadać.
Badania szumu medialnego i reklamy jako przykład badań rynku
Znakiem czasów jest wysoki poziom rozwinięcia mediów społecznościowych. Można dzięki ich użyciu przez firmę wiele zyskać, ale też i wiele stracić, ponieważ jedno nieostrożne „polubienie”, czy „udostępnienie” może zakończyć się wysypem negatywnych komentarzy, błyskawicznie rozchodzących się w Internecie. Media społecznościowe to miejsce, gdzie przeniósł się tzw. marketing szeptany. Dlatego należy badać szum medialny nie tylko pod kątem tradycyjnych mediów, ale też internetowych i portali społecznościowych.
Badania reklamy to narzędzie, które pozwala na tworzenie skuteczniejszej i bardziej precyzyjnej kampanii marketingowej. Oprócz negatywnych komentarzy w Internecie nie ma nic gorszego niż niewłaściwie zorganizowana kampania promocyjna. Dlatego zainwestujmy w badania reklamy w każdym kanale, jakim jest ona dystrybuowana (telewizja, radio, Internet, reklama outdoorowa). Dzięki badaniom reklamy nie tylko zoptymalizujemy wydatki lepiej oceniając do kogo one trafiają i skuteczniej komunikując się z potencjalnymi i obecnymi klientami, ale też ocenimy wpływ reklamy na świadomość marki u odbiorców.